Träning för nya mammakroppar

20140326-221046.jpg

Som nyförlöst finns det inte speciellt mycket att hänga i julgranen när det kommer till träning, varken konkreta råd eller olika träningsformer. Du är fast med de superdupermegaviktiga knipövningarna (som absolut inte ska underskattas) och när du har okej på att träna igen så är du mer eller mindre on your own. Det är både märkligt och smått skrattretande i jämförelse med all information, tips, råd och olika träningsformer som finns för gravida. Katta sammanfattade det här bra i januari, när mammamage-dagen inträffade. Där och då köpte jag MammaMage-appen (finns på iTunes och Google Play för 22 kronor) och började använda den. Appen är tydlig och smart upplagd med olika nivåer med övningar där du måste genomföra ett test för att kunna avancera till nästa nivå. Övningarna är dessutom precis lagom jobbiga och exakt i den nivå som fungerar för någon som nyss fött barn då kroppen känns som att den varit med om en bilolycka. Det var och är så väldigt skönt för mig att kunna träna något så snart efter förlossningen, och det känns som att det hjälper trots att jag än så länge inte kommit längre än till nivå tre av sju. Jag är glad att jag börjat träna såhär istället för att börja direkt med plankan och situps som tydligen inte alls är en bra start för mammamagar.  Väl spenderade 22 kronor med andra ord.

20140326-221100.jpg

Detta är inlägg 26, dag 26 i intitiativet #blogg100 som går ut på att skriva ett blogginlägg om dagen med start den 1 mars 2014. Detta är inlägg 26 av 100.