Den ideala frekvensen för att skicka nyhetsbrev

Enligt Campaign Monitor (leverantör för epostmarknadsföring) är det bäst för öppningsfrekvens och aktivitetsgrad att skicka nyhetsbrev till dina kunder varannan vecka. Det är såklart väldigt förenklat och jag håller med Andy i kommentarerna att det är fel fokus då målet borde vara sälj och inte aktivitetsgrad. Men det är intressant att se och läsa såna här analyser, och det är en av de vanligaste frågorna jag brukar få om nyhetsbrev (tillsammans med frågan när den bästa tidpunkten för att skicka nyhetsbrevet är) Mitt allra enklaste råd kring frekvens är att skicka när du har något relevant för kunden att säga: om du har en verksamhet och något att berätta som är intressant och relevant för mig varje dag så kan du skicka mig nyhetsbrev varje dag. Det fungerar till exempel utmärkt för nyhetsbrev som sammanfattar dagens nyhetsflöde inom en bransch, så som dagliga nyhetsbrev från Resumé. Men bäst är att testa, testa och testa och kanske låta kunden bestämma frekvens själv. Drömscenariot är såklart att frekvensen är individbaserad på just den kundens aktiviteter, det vill säga hur hens relation med din verksamhet ser ut.

Detta är inlägg 12, dag 12 i intitiativet #blogg100 som går ut på att skriva ett blogginlägg om dagen med start den 1 mars 2014. Detta är inlägg 12 av 100.

  • Håller med om att det är viktigt – sjukt viktigt – att försöka hålla utskicken till när man faktiskt har något att kommunicera. Och det behöver inte vara företagets budskap eller kampanjer man basunerar ut – trenden verkar onekligen peka åt att relevant content är viktigare än superschyssta erbjudanden osv.

    Tips för mer läsning: Scoop.it om varför inkluderandet av nyhetsbrev i deras innehållsmarknadsföring blev en rejäl boost: http://www.rule.se/tips/tips-fran-scoop-it-om-nyhetsbrev-i-innehallsmarknadsforing/