Bra exempel på nyhetsbrev utan bilder

När jag hittade det där mailet jag skrev om här insåg jag även att det var det bästa exemplet jag sett på hur ett nyhetsbrev kan fungera alldeles utmärkt utan bilder. Just det där med att bygga brevet som ska skickas utan bilder brukar det gruffas lite om, att det inte blir lika snyggt och allt möjligt. För det första spelar det ju ingen roll om brevet blir snyggare med bilder eftersom många prenumeranter inte ens kommer att se bilderna, och för det andra behöver det inte alls vara svårt att skapa ett bra nyhetsbrev utan att vara beroende av bilder. Det handlar om hur du bygger din template och hur du tänker när du skapar innehållet. Mer om det går att läsa i min bloggpost Bilder och nyhetsbrev, hur gör man?. Och exemplet här nedanför visar att det visst går att göra väldigt snygga nyhetsbrev även fast bildblockeringen är på. Kolla bara:

Med bildblockering:
(dvs så som mailet såg ut första gången jag öppnade det)

Mailchimp utan bilder

 

Med tillåtna bilder:
(när jag valt att tillåta bilderna, “Display images below”)

MailChimp gift

Mailet är både tjusigt och har en väldigt tydlig call to action, oavsett om bilden på paketet visas eller inte. Så återigen: skapa aldrig nyhetsbrev som är beroende av att bilderna visas, och undvik alltid att lägga text i bilderna. Okej?