Hur automatiserad epost kan göra mig lite lycklig

Att välja leverantör av en tjänst är inte alltid så himla lätt. Jag har tidigare skrivit om några saker att tänka på när du ska välja epostleverantör/ESP (Email Service Provider) här. Ni som följer mig på twitter vet att jag då och då brister ut i lovsång och rekommendationer om MailChimp. När jag förra året skulle ta tag i ett byte av epostleverantör valde jag att testa deras verktyg. Dels gjorde jag det för att det gick att testa gratis utan någon tidsgräns, krav eller kontakt med säljare, dels för att jag tycker väldigt mycket om deras blogg och deras allmänna närvaro online. Väl inne i verktyget blev det dessutom rätt uppenbart att de förstår vad de håller på med, framförallt när jag började få all den epost de skickar till oss användare och kunder. Det går enklast att sammanfatta som att jag får den informationen jag behöver, oavsett om det är bekräftelsemail på köp av nya credits eller ett allmänt nyhetsbrev, snyggt och tydligt plus att jag blir glad av deras copy.

Direkt efter det första utskicket jag gjorde med dem i maj fick jag det här i min inkorg:

Jag blev glad och beställde självklart min lilla present, en t-shirt. Så rensade jag min inkorg nu strax före jul, hittade deras mail och insåg att jag ju aldrig fick den där t-shirten. Så jag hörde av mig till dem och frågade om de kunde skicka en igen, trots att det gått åtta månader. Inga problem alls och häromdagen fick jag ett paket i brevlådan.  MailChimp t-shirt

Ibland när community management diskuteras blir jag lite frustrerad över att vi fokuserar så mycket på sociala medier. Det här är också en viktig del av community management för mig. Och ja, nu har jag ju lagt ut en bild på Instagram och dessutom skrivit en bloggpost, trots att det bara är en enkel t-shirt.

  • Men ååh, vill ha!
    För övrigt håller jag helt med dig.

  • Awesome t-shirt.

  • Pingback: Bra exempel på nyhetsbrev utan bilder | evelinaander.se()

  • Håller verkligen med dig. Community Management är mer än sociala medier. I beskrivningen av mig på vår webb har jag skrivit “kundcommunity online och offline” eftersom jag ju administrerade just utskick av freebes och kontakt via telefon etc. Så viktigt! Inte minst om jag tänker på när vi hade fått vår första MailChimp-tischa, jag la ut den på instagram och taggade – och MailChimp gillade bilden. Det gjorde mig så glad, att få bekräftelsen på vår relation till MC. Hur liten gesten än är.