9 delar som bör finnas i ditt nyhetsbrev

Det finns några ingredienser som jag tycker ska finnas med i alla nyhetsbrev som skickas. De flesta är något som behöver planeras för redan när mallarna för de olika typerna av nyhetsbreven skapas, men det är knappast svårt eller klurigt. Gäller bara att komma ihåg att ta med i mallen och sen kontrollera att de finns, är uppdaterade med rätt innehåll och fungerar innan ni skickar iväg varje enskilt nyhetsbrevet till mottagarna.

  • Avsändare
    Vad som står i “Från”-fältet när nyhetsbreven landar i inkorgen. Låter självklart, men det kan lätt glömmas bort.
  • Giltig epostadress att svara till
    Använd aldrig en “no-reply”-adress. Skulle kunna skriva ett långt blogginlägg om varför, men det har redan gjorts av andra. Läs t ex Jocke Jardenbergs post här. Men glöm inte att kolla av inkorgen till den där epostadressen du anger som avsändaradress!
  • Ämnesrad
    Olika ämnesrader varje gång, och den ska samspela med avsändarnamnet. Att upprepa företagsnamnet/varumärket är alltså inte alltid nödvändigt. Här kan ni läsa mer om hur jag tycker att man skapar en bra ämnesrad (och hur viktig den är!).
  • Preheader
    Vi läser mer och mer epost via mobilen, och där har preheadern en allt viktigare funktion. Campaign Monitor skriver om vad en preheader är här. Jag brukar försöka få preheadern att förlänga ämnesraden, det vill säga ge ytterligare information. Ett enkelt exempel:
    Ämnesrad: REA på allt!
    Preheader: Fri frakt och upp till 50% rabatt, t o m 5 januari 2013.
  • Länk till webbversion av nyhetsbrevet
    Mer eller mindre standard idag, även om den här länken ofta ligger där preheadern borde vara.
  • Innehåll
    Säger sig självt, men var noggrann med ditt innehåll. Ju tydligare call to action du har, desto bättre resultat kommer du att få.
  • Avregistreringslänk
    En självklarhet. Men var inte rädd för att göra den tydlig, kanske lägga den i sidhuvudet istället för i sidfoten? Du vill inte ha prenumeranter som inte vill ha ditt nyhetsbrev. Och du vill framförallt inte ha prenumeranter som inte vill ha ditt nyhetsbrev men dessutom inte hittar avregistreringslänken.
  • Uppdatera dina uppgifter-länk
    Det är så oerhört få som har det här, antagligen för att det kan tyckas onödigt. Det är det inte, läs mitt inlägg här så förstår ni varför.
  • Anledning till varför de får nyhetsbrevet
    En vanlig anledning till irritation bland mottagarna är också att de inte förstår varför de får nyhetsbrevet. Det är därför smart att i sidfoten lägga till den här informationen, och det behöver inte vara avancerat:
    You’re receiving this email because you opted in at our website or during a purchase on our web store. If you wish to unsubscribe or update your subscription preferences, just click on the links below.  
  • Bra tips! Sista punkten tycker jag dock ofta tar upp för stor plats. Borde räcka med en, extremt kort, mening. “You’re reciving this email because you are a customer of Headler”. T.ex.

    Är ju ganska orelevant information, egentligen, eftersom antingen vill man ha nyhetsbreven eller inte. Sällan jag funderar på varför jag fick ett nyhetsbrev, mer om hur jag antingen vill bli av med det eller inte.

    • Mnja. Det beror ju lite på hur man skaffat sig de prenumeranter man har. Min erfarenhet är att många som t ex svarar på nyhetsbrev och vill bli avregistrerade påpekar att de inte vet varför de ens får breven, även om de är/varit kunder. Jag tycker nog tydligheten övervinner att det tar en rad extra i anspråk i sidfoten. Men självklart behöver man inte skriva hundraarton meningar.

      • Jag tycker det tyder på lite dåligt självförtroende också. Att man nästan ber om ursäkt för att man skickar epost. Se Rikards nyhetsbrev för exempel på det! :)

        Självklart är det viktigare desto mer sällan man skickar, också.

        • Förstår vad du menar, men det handlar ju mer om formuleringen än att informationen finns där.

  • En bra och vettig lista att spara för oss som inte skickar nyhetsbrev så ofta. Jag kan hålla med Anton lite, samtidigt som jag ser nyttan att vara ännu mer specifik i sin kommunikation med mottagaren. Mer nyhetsbrevsläsning, Evelina. We like it.

    • Tack! Och jadå, det kommer mera!

  • Så grymt bra lista! Och just unsubscribe-länken är sjukt viktig. Mitt standardförfarande när ett nyhetsbrev (eller automatmail från tjänster) inte har “unsubscribe”-länk är att spammarkera i Gmail. Gmail fattar direkt och framtida brev från samma avsändare hamnar i spam-mappen. Dessutom tränas Gmails filter för samtliga användare att just det är spam.

    • Tack! Och ja precis, det där är ju en av konsekvenserna.

  • Pingback: Anmärkningsvärt 16 januari 2013 | Being Micke Kazarnowicz()