Sparar du dina egna nyhetsbrev?

Om du inte redan gör det skulle jag rekommendera att du sparar de nyhetsbrev du skickar ut i en separat mapp. Dels är det alltid bra att ha ett arkiv, men det finns också en hel del poänger med att kika på det där arkivet ibland. Den viktigaste är nog att se hur du kommunicerar i ämnesraden. Till exempel: de senaste veckorna har jag tyckt att Hotels.com skickat mig samma nyhetsbrev gång på gång. Utgår från att de faktiskt varierar innehållet, men när jag gjorde en snabb sökning så såg jag det här:

Nyhetsbreven i skärmdumpen ovan är från slutet av mars och fram tills idag. Det är nästan uteslutande fråga om X % rabatt, att jag måste skynda mig, 72 timmars rea och en drös med rabattkuponger. Det blir inte så konstigt att jag tycker att de upprepar sig, vilket gör att jag ju blir lite irriterad. I slutändan blir dessutom inte deras rabatter, reor och rabattkuponger speciellt mycket värda i mina ögon eftersom jag vet att det kommer en ny rabatt inom en vecka eller så.

Så, slutsats: Spara dina egna nyhetsbrev och titta i arkivet med jämna mellanrum för att få en liten förståelse för dina prenumeranters första intryck av dina nyhetsbrev.