Community management i en startup

För några veckor sen var jag på Startup Day i Stockholm. Det var första gången jag var där, men det blev en fantastiskt rolig dag! På eftermiddagen medverkade jag i en panel om “Community Management in a startup” som modererades av Paulina från Toca Boca och förutom mig själv bestod av Lisa från Wrapp och Pernilla från MyNewsdesk. Hela paneldiskussionen kan du se på videon nedanför. Har inte riktigt haft tiden att sammanfatta förrän nu, men lite såhär tänker jag om community management:

  • Ni behöver någon som är ansvarig för att det dels finns platser där era kunder kan prata med er, och som lyssnar, svarar och för vidare informationen internt inom företaget. Om det sen är en person med titeln community manager, en marknadsansvarig eller någon annan inom företaget är inte avgörande för att komma igång.
  • Säkra upp era varumärken/företagsnamn på de största och vanligaste kanalerna (Facebook, Twitter, Google+ och så vidare), men lägg er energi där ni ser att era kunder/användare pratar om er.
  • För att ert community ska kunna börja växa behövs till att börja med några basala grejer: gör era kanaler synliga och lättillgängliga, lyssna på vad som sägs och visa att ni både lyssnar och värdesätter det som skrivs. I praktiken kan det handla om att dela vidare blogginlägg som era kunder skrivit, retweeta när någon frågar om vad man tycker om ert företag/produkt, svara och kommunicera kring det som skrivs om er, ta hjälp av ert community vid beta-tester och ta till er deras feedback och visa att ni gör det.
  • Glöm inte den gamla hederliga eposten! Community management handlar inte bara om sociala medier, och epostmarknadsföringens effektivitet är svårslaget.
  • Engagera flera inom företaget. Här har man som startup en stor fördel i jämförelse med stora, väletablerade organisationer där det kan vara som att försöka flytta på berg när man ska gå utanför marknadsavdelningen för att engagera fler anställda. Och hur engagerar man fler då? Visa effekten av ert community, förklara, engagera, välj de personer inom ert företag som är intresserade, vill och kan kommunicera. Våga lita på att de är experter inom sitt område, med bistå med tips om hur kommunikation i de olika kanalerna fungerar.
  • Och så resultaten då, den eviga frågan och pågående diskussionen om ROI. Jag tycker inte det behöver vara så komplicerat, men det kan självklart skilja sig från företag till företag precis som allt annat. Hur mycket trafik (och försäljning) driver ert community? Vad sparar det er tid på, support, hjälp med marknadsföring, produktutveckling? Hur ökas kundnöjdheten? Vilken hjälp får ni, vid t ex beta-tester? Vad skulle ni annars ha fått göra internt, t ex anställa fler eller lägga mer timmar på att testa produkter?

Missa inte Pernillas grymma sammanfattning från dagen, eller Internetworlds rapporteringAnna Loverus fantastiskt fina bilder hittar ni här.