Vad vill människor ha?

Louisa Heinrich från Fjord och Henrik Berggren från Readmill pratade båda om att designa tjänster för vad människor vill ha istället för att utgå från vad tekniken kan göra. Louisa Heinrich menade att vi ska titta på vad som gör människor arga, glada, frustrerade, ledsna och applicera tekniken på de behoven för att bygga något som fungerar. Fredrik har även skrivit utförligare om hennes presentation och case. 

Henrik Berggren exemplifierade vad det egentligen betyder i praktiken när han presenterade Readmill, “a curious community of readers, sharing and highlighting
the books they love
“. Readmill fokuserar på läsaren och att ge läsaren en bra upplevelse med “sharable reading”. Inte att kunna facebook-chatta tillsammans under läsningen eller få notifieringar, utan snarare att ges möjligheten att skapa sin egen läsupplevelse och dela den genom fler beröringspunkter än bara en recension eller att placera boken i en lista över lästa böcker. Till exempel kunna markera stycken och delar i boken som direkt får en delbar URL. Har själv inte hunnit testa Readmill än (men ska!), men hela resonemanget om att tänka utifrån vad människor vill ha känns ju väldigt logiskt, eller hur?

Och här finns en sammanfattning av “Making books into a shareable experience“.