Epost i mobilen

Kenneth.

Har trillat över en hel del intressant om e-post i mobilen de senaste dagarna. På econsultancy.com finns bra infografik om mobil e-post med bra siffror (tipstack till @johanhedberg). Hela 88% kollar dagligen sin epost i mobilen, men bara 2.39% öppnar ett nyhetsbrev både i sin mobil och på en vanlig dator. Det är siffror som är lite svåra att ducka från, och vi vet ju egentligen allihopa att det här med mobil anpassning är viktig. Men hur gör man då? Lämpligt nog publicerade MailChimp (återigen…) en rapport om deras undersökning av hur epost i mobilen faktiskt används. Det är lång, men intressant läsning. Vissa saker fastnade jag lite extra för, även om de i ärlighetens namn kanske inte är så oväntade om jag ser till mitt eget beteende. Till exempel att 72% läser epost i mobilen i sängen, 87% läser arbetsrelaterad och privat epost samtidigt. Missa inte heller tipsen i slutet om vad som är viktigt att tänka på när du gör nyhetsbrev som fungerar i en mobil enhet. De har även publicerat en bloggpost med lite ytterligare kommentarer. Vill du gräva ännu djupare i mobil-träsket har Campaign Monitor en artikel om hur du gör anmälningsformulär anpassade för mobilen.