Hur bra är din statistik?

Kan inte räkna antalet gånger jag själv suttit där och funderat över hur det ser ut för alla andra med öppningsgrad, klickfrekvens, avregistreringsfrekvens, studsar och så vidare. MailChimp har publicerat en lista med “Email Marketing Benchmarks by Industry” som är väl värd att spana in (tipstack: @bjornalberts). Vet att jag sett generell statistik från andra epostleverantörer också, men kan inte hitta publicerade siffror nu. Kommentera gärna om du har länkar till andra källor!

Den här statistiken från MailChimp är inte uppdaterad på ett bra tag (15 december 2010), men den ger ändå en hint om siffror som är bra att gå mot. Vill ändå påpeka, återigen, att du inte ska stirra dig blind på öppningsgrad eller aktivitetsgrad som ditt slutgiltiga mål för nyhetsbrevet, utan se det som variabler att hjälpa dig att uppnå ett övergripande mål (t ex försäljning).

Missa inte heller “Tips for improving your stats” längst ner i artikeln. Inte helt oväntat gillar jag framförallt det första tipset:

Boring works best. When you write your subject line, don’t sell what’s inside— tell what’s inside.

  • Fast sett till den generella utvecklingen för e-postutskick (som du iofs nog vet bra mycket mer om än jag, det ska ödmjukt erkännas), är det inte en risk för att data från 2010 är ganska föråldrad idag?

    • Jo, det var därför jag påpekade just att det inte uppdaterats på 1,5 år heller. Men – eftersom det är en benchmark tycker jag att det kan vara bra siffror att kika igenom för att få ett hum om hur det kan se ut för andra. Jag har inte varit med om att siffror har ökat/minskat pga att tiden har gått, utan snarare pga att man utvecklat sitt innehåll/strategi. Och där är det fortfarande väldigt få som utnyttjar den fulla kapaciteten av e-postmarknadsföring (inklusive mig själv, ska villigt erkännas).

      Det viktigaste är fortfarande att titta på sina egna siffror. När ökar de, när minskar de?

      • Sant. Och det var en liten ögonöppnare, sitter med en del kundutskick som jag inser att vi nog kunde göra mer med om tiden fanns (vilket den ju gör, nånstans :).

        • Precis så – det kostar tid. Lycka till i alla fall!