Vilken leverantör för epostmarknadsföring är bäst?

Frågan dyker ofta upp, och det finns tyvärr inget enkelt svar. Självklart finns det leverantörer/epostverktyg som generellt fungerar bättre för alla och vissa som fungerar sämre, men i slutändan handlar det om vad som är bra för dig, hur din organisation och ditt sätt att arbete med epostmarknadsföring och nyhetsbrev ser ut. Den bästa leverantören för ett företag som utnyttjar e-postmarknadsföring i sitt CRM-tänk är antagligen inte den bästa leverantören för ett litet företag som skickar ett massutskick till alla sina prenumeranter en gång per månad.

Många svarar MailChimp som svar på bra leverantör, och jag gillar också MailChimp väldigt mycket. Bara deras copy gör att jag blir lite kär. Dessutom är det gratis upp till ett 2 000 prenumeranter och 12 000 nyhetsbrev per månad, vilket gör att du lätt kan testa och utvärdera verktyget innan du bestämmer dig. Men MailChimp behöver inte vara rätt för alla. Återigen, det beror på hur dina behov ser ut. Jag har listat vad jag själv tycker är viktigt för att avgöra, men vi börjar med några länkar: iloveemail.se har en hel drös med bra information om att välja epostleverantör, allt från info och tester av olika leverantörer till ett flödesschema med information om att välja rätt. Internetworld skrev förra året en artikel om olika leverantörer som är läsvärd.

Och så då till mina tips över frågor att ställa innan ni ger er ut på jakt efter den bästa leverantören:

  1. Vad har ni för intern teknisk kompetens?
    Hur mycket teknisk hjälp behöver ni från leverantören? Allt från att bygga templates till att hjälpa er med leveransbarhet?
  2. Hur ofta ska ni skicka nyhetsbrev och till hur många?
    Skickar ni en gång i månaden till alla prenumeranter eller vill ni utnyttja epostmarknadsföring fullt ut, det vill säga med riktade nyhetsbrev och kanske till och med skicka era automatiserade bekräftelsemail och liknande från systemet?
  3. Hur lätt ska det vara att skapa och skicka ett nyhetsbrev?
    Enligt min erfarenhet hör det här ofta ihop med punkt ett och två. Avancerade system som kan göra i stort sett vad som helst är inte alltid speciellt användarvänliga. Hur lätt ska det vara att skapa och ändra i ett helt vanligt nyhetsbrev? På ena sidan har vi leverantören som nästan kräver html-kunskap för att kunna ändra minsta grej, på andra sidan finns system som använder drag and drop och gör skapandet av nyhetsbrev så enkelt som det bara går.
  4. Vill ni kunna göra tester?
    Det här borde visserligen inte vara en fråga utan ett konstaterande. Ni vill kunna göra A/B-tester enkelt och det ska systemet stödja på ett enkelt sätt. Punkt.
  5. Hur beroende vill ni vara av leverantören?
    En leverantör som erbjuder en mängd fiffiga saker och support kan vara helt fantastiskt, men en viktig fråga är också hur mycket ni vill lägga i händerna på leverantören och vad ni vill kunna kontrollera och ändra själva?
  6. Går det att testa verktyget gratis innan?
    Eller går det bara att få en demo? Och hur enkelt är det att byta leverantör om ni blir missnöjda eller om era behov ändras?
  7. Vilket språk och vilka länder?
    Är en amerikansk leverantör med support på engelska OK, eller föredrar ni svensk support och en leverantör som känner till svenska lagar och regler kring epostmarknadsföring?
  8. Behöver ni strategistöd?
    Vill ni ha ut mer från er leverantör än bara ett fungerande system och på sin höjd några bloggposter och nyhetsbrev med tips och råd?
Jag anar att ni suckar lite i slutet av det här inlägget för att det låter komplicerat, stort och jobbigt att välja. Men jag lovar att när ni väl har hittat rätt så kommer det blir mycket enklare och roligare att skapa och skicka nyhetsbrev när alla de tråkiga bitarna bara fungerar och ni istället både har tid och möjligheter att utveckla och förbättra.
  • Finns det något system som är lätt att koppla ihop med t.ex. sitt affärssystem eller crm-system?

    • Som med allt annat är det ju beroende på vilka affärssystem och crm-system man använder. Så, svaret är väl att det beror på. Många stora leverantörer har stöd för de stora systemen också, men bra poäng – det ska man kolla också.

  • Superjobbigt låter det tycker jag. Men ja, några system som stödjer kopplingar mot kund- och orderdatabas så att mailen kan riktas på riktigt och som loggar hur kunden agerar på vår kommunikation hade varit grymt.

    Ska utveckla vårt också så att vi loggar hur aktiv kunden är på nyhetsbrev om de öppnade senaste osv för att få bättre data. Tack för att du puffar vidare med tips och måsten.

    • Det är självklart det optimala. Men att ha ett verktyg/leverantör som ger dig bra statistik kan ge dig den möjligheten iaf, även om det kanske inte är kopplat till övriga system fullt ut. T ex kunna rikta nyhetsbrev mot de som inte öppnat några brev på x antal månader/år.

    • Och tack själv Rikard!

  • Pingback: Hur automatiserad epost kan göra mig lite lycklig | evelinaander.se()