Hjälp av Yelp

Imorgon återvänder jag till Sverige efter tre veckor i San Francisco med omnejd. Det har varit en fantastisk resa där jag haft förmånen att kunna kombinera jobb med semester och sen lite mer jobb. Men nu längtar jag efter min egen säng och framförallt efter mat jag tillagat själv. Tre veckor på restaurang två gånger per dag är sisådär i längden. Dessutom kan jag inte äta vad som helst och det är därför sällan jag kan ta första bästa snabbmatsställe eller restaurang som ser trevlig ut. Så jag letar bra ställen där jag är med hjälp av recensionssajter. Innan den här resan hade jag inte använt Yelp speciellt mycket, utan mest förlitat mig på t ex TripAdvisor, men i San Francisco där Yelp startades var det liksom dags att göra slag i saken. Och vilken hjälp! Jag har blivit lite kär i sajten och deras app. Den gav oss flera underbara frukostställen, den bästa thai-maten jag ätit utanför Thailand, en fantastisk restaurangupplevelse i Napa Valley och mycket, mycket mer. För några veckor sen börslanserades bolaget, och i butiker, restauranger och caféer finns klistermärken på fönstrena som berättar att “People love us on Yelp” (om man nu inte skulle ha möjlighet att söka på Yelp innan man ger sig ut).

Och nu lanseras Yelp i Sverige, med Stockholm som första anhalt. Jag är inte säker på om det kommer att lyckas eller inte, men det ska bli spännande att följa. Läs mer hos Joakim Jardenberg som även har gjort en intervju med Yelp.

  • Jag älskar Yelp och alla recensioner! Dock har jag hört ifrån vår hundtränare att det finns “troll” även där som går in och recenserar tjänster och butiker utan att aldrig varti däroch ger dem dåligt betyg. Det är tråkigt..