Gott och blandat

En smällkall fredag som denna har jag ungefär en miljon smågrejer att förmedla, så jag tänkte köra några i kortform. Och det är inte en miljon egentligen, snarare fem inklusive sjuåtta olika länkar.

  • Om ett par veckor är det dags för #ssmx. Vad #ssmx är kan ni läsa här. Det finns ett sessionsförslag om att jag ska prata om nyhetsbrev som det går att rösta på här. Det finns dessutom redan en preliminär grid uppe där det verkar bli av klockan 11:30. Kul!
  • Förra året blev jag lite sur på Coops app. Tanken med den var jättefin, att man skulle skriva inköpslistor som sen används i affären. Men de där inköpslistorna gick bara att redigera eller ändra om man var inloggad på coop.se. På en dator, inte i appen. Mycket av poängen försvann och jag slutade använda den samt skickade ett lite frågande mail om att de kanske ska förbättra just den funktionaliteten. Det var i mars 2011. Idag, februari 2012, får jag ett vänligt svar med informationen att “Vi har nu uppdaterat den så att man kan skapa och redigera inköpslistor även i appen. Du kan bocka av varor allteftersom du handlar.” Jag blev jätteglad. På riktigt. Klart det hade varit fint om de återkopplat direkt, men att de nu återkopplar så här långt efter och meddelar att det nu fungerar som jag önskar – fantastiskt bra.
  • Nästa emeet är spikat och biljetterna har släppts. Jag tyckte det var himla kul förra gången och har en biljett till den här gången också. Det verkar faktiskt finnas biljetter kvar, det kostar gratis så det är bara att boka! Dessutom finns en enkät uppe på Internetworld om just vad jag gillade med förra gången.
  • Ni vet ju vid det här laget hur många nyhetsbrev jag prenumererar på (massor!) och hur viktigt jag tycker det är med bra ämnesrader (jätte!). Kan därför inte låta bli att automatiskt fundera på hur mycket bättre resultat vissa nyhetsbrev skulle kunna få om de bara tänkte till lite. Dagsfärskt exempel: Avis. Det ser ut såhär:
    Ämnesrad: Mer värde för pengarna!
    Rubrik i brevet: Undvik stress och dyra priser – boka tidigt och spara 20%
    Vad är det som är intressant för kunden här? Vad är konkret och fångar ett intresse? Jo, att man får 20% rabatt. Hade varit kul att köra ett A/B test med något liknande det här som alternativ:
    Ämnesrad: Spara 20%
    Rubrik i brevet: Boka fem dagar i förväg och få rabatt
Trevlig helg!

Vinter

Fotot taget dagen efter jag klagade på ljus, det blev nämligen en dag med ljus perfekt för att fotografera. Emellanåt får man alltså vad man önskar sig!