Skaffa fler prenumeranter med bra kvalitet

Ett populärt ämne när e-postmarknadsföring diskuteras är hur man skaffar sig fler prenumeranter att skicka sina nyhetsbrev till. En större prenumerantdatabas är inte synonymt med mer framgångsrika nyhetsbrev, det kan likväl bli pannkaka, men det säger sig självt att det är en fördel att kunna nå ut till fler personer. Men poängen med en större prenumerantdatabas är ju inte att bara få fler som får ett nyhetsbrev från dig, utan att du har rätt personer är mottagare. Rätt personer är de som faktiskt vill få ett nyhetsbrev. Det gäller alltså att kombinera den eftertraktade kvantiteten med kvalitet.

Det finns lagar och regler för vilka du får skicka nyhetsbrev till via e-post, och de skiljer sig även åt om du skickar mot privatpersoner eller företag. Men, oavsett din målgrupp så är det ju trots allt människor som kommer att öppna ditt nyhetsbrev och min åsikt är i alla fall att grundtanken bör vara att de ska behandlas lika.

Jag har några enkla och på inget sätt revolutionerande tips, men jag är övertygad om att de gör skillnad.

  1. Se till att dina kunder och användare blir prenumeranter.
    Det här är antagligen dina viktigaste prenumeranter. Visserligen är det redan vanligt förekommande, men kan vara värt att dubbelkolla så det faktiskt är implementerat. Alltså, se till att du i ditt bokningsflöde eller registreringsformulär har en kryssruta som gör kunden eller användaren prenumerant på dina nyhetsbrev om den är förkryssad. Om du har verksamhet i olika länder är det värt att kolla upp regelverket, det kan skilja sig åt huruvida man får ha den där “Ja tack”-rutan för nyhetsbrev ifylld på förhand eller inte.
  2. Ha anmälningsformuläret tydligt på din webbplats.
    Det ska synas tydligt. Det ska Inte vara undangömt långt nere i något hörn eller på en undersida, utan enkelt att se utan att behöva scrolla eller klicka sig iväg någonstans. Om du har möjlighet, lägg in anmälningsformuläret direkt på alla dina sidor. Alltså att det går att skriva in mailadressen direkt utan att behöva klicka sig iväg. Använder du en länk till ett anmälningsformulär blir det omedelbart lite, lite jobbigare att skriva in sin e-postadress.
  3. Gör ett enkelt anmälningsformulär.
    Det du behöver för att skicka ett nyhetsbrev är e-postadressen. Börja därför med att fråga om e-postadressen. Bara. Det finns en poäng i att fråga om mängder med information, men om du inte ska använda informationen är det bara ett hinder för att få besökaren att knappra in sin information. Dessutom kan du samla in den informationen vid ett senare tillfälle.
De här kommer inte ge dig en dubblerad prenumerantdatabas på en månad, men över tid kommer du att få ett konstant inflöde på kvalitativa prenumeranter. Med andra ord – dina viktigaste prenumeranter. Kikade runt lite efter bra exempel och blev faktiskt lite lycklig när jag kom till halens.se. Det känns som att de verkligen försökt göra det enkelt. I deras toppmeny har de en länk som heter nyhetsbrev, och om man klickar på den dyker direkt en ruta upp där e-postadressen skrivs in.
Och så scrollar jag ner till sidfoten på sajten och hittar till min stora glädje ett till formulär!
Halens har alltså två fasta anmälningsformulär på varje sida eftersom både toppmenyn och sidfoten följer med på alla sidor. Var man än är på deras sajt går det alltså att bli nyhetsbrevsprenumerant.
Och i bokningsflödet då? Jajamensan. Tydligt.
Sammanfattningsvis: Visa tydligt att det går att prenumerera på era nyhetsbrev och gör det enkelt att anmäla sig som prenumerant. Det kommer att löna sig i längden.
  • Jag har en fråga! Ofta när jag avanmäler mig från ett nyhetsbrev så fortsätter det komma ändå. Ibland kanske det beror på att avregistreringen inte gått igenom än (men borde väl ske direkt rimligen?!) men iblnad fortsätter och fortsätter det. Finns det något annat sätt att komma åt detta. Vill inte ha reklam som jag inte vill ha, så att säga.

    • De ska inte fortsätta komma. Försöker du avregistrera genom avregistreringslänk? Isf får de inte fortsätta skicka till dig. Jag brukar maila till deras marknads/press-avdelning och fråga vad som gått fel. Ofta handlar det om att deras system inte fungerar som de ska, vilket ju inte är ok, men det brukar funka för att få bort adressen snabbt och för att de ska få nys om problemet.

  • Ett annat och beprövat sätt är att erbjuda något för att få besökarna att prenumerera, till exempel en e-bok. Risken finns förstås att man får med de “oönskade” prenumeranterna som du skriver om. Fast enligt min uppfattning så brukar de säga upp prenumerationen ganska omgående.

    • Det är sant! Samma sak med att anordna tävlingar, webinars etc. Det ger ofta en ganska kraftig ökning direkt, men kanske inte så kvalitativa. Det går ju dock att komma runt med att vara tydlig att de blir prenumeranter + skicka ett välkomstnyhetsbrev specifikt till de prenumeranterna där man tydligt berättar att de nu är prenumeranter och hur de kan avanmäla sig om de inte vill ha nyhetsbrev.

  • Mia

    Hej kan bero på om det är en privat eller företags adress är det företag som går till info och sedan skickar vidare måste info avreggas. Skillnad mot privat och företag!

    • Du menar att den e-postadress som angetts som mottagare för nyhetsbrev måste avregistreras? Har själv varit med om att det är lite klurigt ibland då folk haft vidarebef mail till nya/andra adresser osv. Men då bör ju t ex en avregistringslänk ge en indikation på att adressen inte hittas. Jag har ofta löst det genom att lägga info i sidfoten, t ex “det här nyhetsbrevet har skickats till ” så kan prenumeranten se vilken adress som gäller.

      • Ojdå, det försvann lite i mitt exempel. Det som skulle stå var “det här nyhetsbrevet har skickats till (epost-adress)”. Vad som anges vid e-postadressen autogenereras alltså.

  • Pingback: 7 tips för att bli grym på nyhetsbrev | evelinaander.se()

  • Pingback: 5 tips för att utveckla din e-postmarknadsföring | LOOA Sales & Marketing()

  • Bra tips för att öka besökarantalet. Ett till tips för e-handlare är att ha med en länk i beställningsbekräftelsen med en text typ: Du har väl inte glömt inte bort att anmäla dig till vårt nyhetsbrev. (och så en länk på det). Beställningsbekräftelsen läser antagligen de flesta hyfsat noggrant och sparar en tid efter de fått varorna.

  • Pingback: Hur får vi fler prenumeranter till vårt nyhetsbrev? : Therese Reuterswärd()

  • Pingback: En popup som fungerar | evelinaander.se()