Ett populärt ämne när e-postmarknadsföring diskuteras är hur man skaffar sig fler prenumeranter att skicka sina nyhetsbrev till. En större prenumerantdatabas är inte synonymt med mer framgångsrika nyhetsbrev, det kan likväl bli pannkaka, men det säger sig självt att det är en fördel att kunna nå ut till fler personer. Men poängen med en större prenumerantdatabas är ju inte att bara få fler som får ett nyhetsbrev från dig, utan att du har rätt personer är mottagare. Rätt personer är de som faktiskt vill få ett nyhetsbrev. Det gäller alltså att kombinera den eftertraktade kvantiteten med kvalitet.
Det finns lagar och regler för vilka du får skicka nyhetsbrev till via e-post, och de skiljer sig även åt om du skickar mot privatpersoner eller företag. Men, oavsett din målgrupp så är det ju trots allt människor som kommer att öppna ditt nyhetsbrev och min åsikt är i alla fall att grundtanken bör vara att de ska behandlas lika.
Jag har några enkla och på inget sätt revolutionerande tips, men jag är övertygad om att de gör skillnad.
- Se till att dina kunder och användare blir prenumeranter.
Det här är antagligen dina viktigaste prenumeranter. Visserligen är det redan vanligt förekommande, men kan vara värt att dubbelkolla så det faktiskt är implementerat. Alltså, se till att du i ditt bokningsflöde eller registreringsformulär har en kryssruta som gör kunden eller användaren prenumerant på dina nyhetsbrev om den är förkryssad. Om du har verksamhet i olika länder är det värt att kolla upp regelverket, det kan skilja sig åt huruvida man får ha den där “Ja tack”-rutan för nyhetsbrev ifylld på förhand eller inte. - Ha anmälningsformuläret tydligt på din webbplats.
Det ska synas tydligt. Det ska Inte vara undangömt långt nere i något hörn eller på en undersida, utan enkelt att se utan att behöva scrolla eller klicka sig iväg någonstans. Om du har möjlighet, lägg in anmälningsformuläret direkt på alla dina sidor. Alltså att det går att skriva in mailadressen direkt utan att behöva klicka sig iväg. Använder du en länk till ett anmälningsformulär blir det omedelbart lite, lite jobbigare att skriva in sin e-postadress. - Gör ett enkelt anmälningsformulär.
Det du behöver för att skicka ett nyhetsbrev är e-postadressen. Börja därför med att fråga om e-postadressen. Bara. Det finns en poäng i att fråga om mängder med information, men om du inte ska använda informationen är det bara ett hinder för att få besökaren att knappra in sin information. Dessutom kan du samla in den informationen vid ett senare tillfälle.
Pingback: 7 tips för att bli grym på nyhetsbrev | evelinaander.se()
Pingback: 5 tips för att utveckla din e-postmarknadsföring | LOOA Sales & Marketing()
Pingback: Hur får vi fler prenumeranter till vårt nyhetsbrev? : Therese Reuterswärd()
Pingback: En popup som fungerar | evelinaander.se()