Testa din ämnesrad superdupersnabbt

Vi måste prata lite mer om ämnesrader. Jag prenumererar på vansinnigt många nyhetsbrev och blir lite frustrerad varje gång det dimper ner ett nyhetsbrev med en ämnesrad som är intetsägande eller för lång. Framförallt för att det är så väldigt lätt att testa. Precis som att du antagligen anpassar rubriken på en webbsida eller i ett pressmeddelande till viss del efter hur det ser ut, undviker radbrytningar och så vidare gäller samma sak för ämnesrader. Skrivit tidigare om vad jag tycker är en bra start mot att förbättra sina ämnesrader, plus att det dessutom går fort. Helt enkelt:

  1. Ta den ämnesrad du från början tänkt dig.
  2. Skriv en halv miljon (nåja) varianter av den.
  3. Skicka alla förslagen på ämnesraderna till dig själv, en ämnesrad per mail och självklart ska ämnesraden placeras i ämnesraden.
  4. Gör något annat i ett par minuter.
  5. Öppna din inbox och var uppmärksam på var dina ögon hamnar. Den ämnesrad du ser först/lättast/ser snyggast ut är ett bra mått på vad dina prenumeranter kommer att se.
Men, ibland är det ju svårt att välja. Framförallt om du skrivit alla själv. Då brukar jag be en snäll kollega eller vän att vara beredd på att den personens inbox inom kort kommer att explodera, och så gör du punkt 3 en gång till fast skickar till din kollega/vän och frågar vad han eller hon fastnade för först. Ni kanske inte alls tycker samma sak. Ämnesraden ni väljer kanske inte alls är den som ger bäst resultat i slutändan. Men ni ser hur det ser ut för prenumeranterna (kom ihåg att testa i olika e-postklienter!), kan rätta till enkla misstag som att det viktigaste kanske inte syns och det är ett steg på vägen för att hela tiden bli bättre på ämnesrader.

 

Återigen, det här går fort att göra. Förra veckan skulle Tonerlagret skicka nyhetsbrev där de ville berätta att de skulle ge bort biobiljetter till sina kunder. Ursprungsförslaget var “Vi ger bort biobiljetter” och jag fick frågan om vad jag tyckte. Så jag skrev ihop några varianter, skickade till mig själv, skärmdumpade och skickade vidare till Tonerlagret för att välja.

De valde “Tonerlagret bjuder på bio”, utan utropstecken, och när det väl skickades ut skarpt såg det ut såhär i en annan e-postklient. Kul nog skickade Headweb samtidigt ut ett liknande erbjudande, men där såg jag bara halva ämnesraden, och missade helt vad för spännande de faktiskt bjöd på.

  • Riktigt intressant. En fråga bara, varför valde de meningen utan utropstecken? /P

    • Jag tycker personligen det ser tydligare ut utan utropstecken, men det är så klart en smaksak.

  • Hej Peter,

    Kort svar är att det är best practice, men det anade du säkert redan eftersom vi kör med det. Det längre svaret är väl just som Evelina beskriver i bloggposten att jag kikade på olika alternativ och tyckte det såg trevligast ut. Jag tycker utropstecken och versaler ser ut som spam och ger känslan av att stå med megafon på Hötorget och skrika ut sitt budskap.

    Smaken är som baken och vi skulle väl kanske gjort ett A/B-test med och utan utropstecken. Det ska jag göra nästa gång och återkommer med resultat.

  • Spännande läsning e-velina. Det här är en teknik som jag inte alls tänkt på. Måste börja användas omgående. Tack för lektionen.

    • Tack och varsågod! Funkar självklart även för andra saker, brukar använda för att testa rubriker på pressmeddelanden, webbsidor etc emellanåt. Blir så enkelt väldigt tydligt vad som ser bra ut och inte.

  • Fredrik

    Äntligen!! Jag blir så glad att nån överhuvudet taget tänker på sånt här!

    Jag fick spammail från “Conrad” (elektrikgrejjer) där nån marknadsnisse tillsammans med en skogstokig DBA fick den briljanta idén att använda sig av mina adressuppgifter tillsammans med ett “erbjudande” i subject-rader. Vilket gav följande ämnesrad:

    Hej Fredrik, har du haft inbrott på skiljevägen 12?

    Denna rubriken fick vid första anblick mig att tro att jag haft inbrott.

    Jag blev såklart vansinnigt arg och mailade högt o lågt till Conrad och fick ett mycket lojt gensvar i stil med… “du vill alltså inte va kund här mer?”… well nattmössa!

    • Oj. Känns som ett klassiskt “Vi har hört att personalisering fungerar bra, vi slänger in vad vi vet”. Jag fick ett mail häromdagen från Groupon som meddelade i ämnesraden att “Ditt senaste inköp, Evelina”. Blev livrädd, jag har aldrig handlat ngt på Groupon. De ville ge mig en rabattkod. Blir så fel hela grejen. Borde skriva ett inlägg om det också tror jag.

  • Tänkte bara säga att jag fortfarande tycker att “superdupersnabbt” är världens bästa ord att ha i en rubrik.

    Mvh superduperanton

    • Superduperanton, du borde testa det i ämnesraden på ett nyhetsbrev.

  • Pingback: 7 tips för att bli grym på nyhetsbrev | evelinaander.se()