Vi måste prata lite mer om ämnesrader. Jag prenumererar på vansinnigt många nyhetsbrev och blir lite frustrerad varje gång det dimper ner ett nyhetsbrev med en ämnesrad som är intetsägande eller för lång. Framförallt för att det är så väldigt lätt att testa. Precis som att du antagligen anpassar rubriken på en webbsida eller i ett pressmeddelande till viss del efter hur det ser ut, undviker radbrytningar och så vidare gäller samma sak för ämnesrader. Skrivit tidigare om vad jag tycker är en bra start mot att förbättra sina ämnesrader, plus att det dessutom går fort. Helt enkelt:
- Ta den ämnesrad du från början tänkt dig.
- Skriv en halv miljon (nåja) varianter av den.
- Skicka alla förslagen på ämnesraderna till dig själv, en ämnesrad per mail och självklart ska ämnesraden placeras i ämnesraden.
- Gör något annat i ett par minuter.
- Öppna din inbox och var uppmärksam på var dina ögon hamnar. Den ämnesrad du ser först/lättast/ser snyggast ut är ett bra mått på vad dina prenumeranter kommer att se.
De valde “Tonerlagret bjuder på bio”, utan utropstecken, och när det väl skickades ut skarpt såg det ut såhär i en annan e-postklient. Kul nog skickade Headweb samtidigt ut ett liknande erbjudande, men där såg jag bara halva ämnesraden, och missade helt vad för spännande de faktiskt bjöd på.
Pingback: 7 tips för att bli grym på nyhetsbrev | evelinaander.se()