Bilder och nyhetsbrev, hur gör man?

Hur fint och kul det än är med snygga bilder i nyhetsbrev så finns det en stor risk att prenumeranterna aldrig ens ser bilderna. Många e-postklienter blockerar bilder per automatik, vilket gör att nyhetsbrevet visas helt utan bilder när prenumeranten öppar mailet i första läget. Om det inte redan hunnit hamna i spamfiltret. Oavsett så går det att komma runt, och det behöver faktiskt inte vara speciellt svårt. När jag gör nyhetsbrev brukar jag försöka tänka så här:

  • Nyhetsbrevets innehåll ska fungera till 100% utan att en enda bild visas. Enklast gör du hela ditt nyhetsbrev med ämnesrad, rubriker, brödtext och länkar helt utan att lägga till en enda bild. Sen, när du tycker att allt är tipptopp, då lägger du till bilder.
  • Punkten ovanför betyder även att du aldrig ska lägga text i en bild. Dels riskerar du att skriva viktig information i bilden som inte prenumeranten ser, dels tycker jag att helhetsintrycket nästan alltid blir bättre om du inte har text i bilder.
  • När du väl lägger till bilder i nyhetsbrevet, se till att skriva in både alt-text samt höjd på bilden. Alt-texten visas när bilden är blockerad, och om du inte anger höjd kan bildblockeringen ta väldigt mycket mer plats på höjden (och därmed förskjuta hela nyhetsbrevets innehåll och göra det väldigt, väldigt mycket längre med bara en grå ruta) än ursprungsbildens höjd.
Jag tänkte som vanligt visa med ett par exempel. Först har vi ett nyhetsbrev från thelostgroup.com (som jag för övrigt aldrig har tackat ja till att få nyhetsbrev från, men det är en annan historia). De hade en bra ämnesrad (50 % på allt, hela helgen) så jag klickade på mailet och möttes av det här:
Två gråa rutor. Enbart. Eftersom jag aldrig öppnat ett nyhetsbrev från dem tidigare var jag lite tveksam till att tillåta bilder för brevet, kände inte igen varumärket och var inte säker på vad det skulle innehålla. Men jag tillät bilder eftersom jag anade att det skulle vara ett fint exempel till mitt blogginlägg. Jag hade rätt. Så här såg det ut med bilder:
50% på allt! Klart som tusan att jag vill ha det, det gör mig intresserad av att klicka vidare in i deras webbshop. Och ja, jag hade redan glömt vad som stod i ämnesraden.
Ett exempel på hur det bör se ut är H&M. När jag fick deras nyhetsbrev såg det ut såhär:
I deras nyhetsbrev finns alla rubriker, texter och länkar utanför bilden. Blus för 99:- låter ju ganska schysst, så anledningen för mig att klicka på “Visa innehåll” och tillåta bilder blir större, jag vill ju se blusen! Och då ser det ut såhär:
Så, att brevet ska innehålla all information i text handlar inte bara om att prenumeranten ska kunna se innehållet i nyhetsbrevet utan att avblockera bilderna, men även för att det är lättare att klicka på godkänna-knappen för bilder just från den här avsändaren om prenumeranten blir nyfiken på hur hela brevet ser ut. Jag tycker även det visar hur viktigt det är att ha en webbversionslänk högst upp i brevet, alltså en länk som via ett klick visar ditt nyhetsbrev i webbläsaren. Om du vill läsa mer om bilder i nyhetsbrev har iloveemail.se ett bra blogginlägg här.