Extreme makeover och gamification

En av gårdagens höjdpunkter på SIME var Creunas presentation om Extreme Makeover, “Why your web site is ugly and inefficient and how it should really be a part of your product”. Helen har gjort en sammanfattning om deras presentation och Emilias sketch notes hittar ni här.

Creuna #sime11

Foto: Helen Alfegren

Jag var även på Creunas workshop efteråt på samma ämne, men där vi försökte omsätta
det rent praktiskt. Vi tilldelades varumärket ACME Scooters som, inte helt oväntat, gör scooters och fick brainstorma själva och sen i grupp för att få ihop en snabb presentation på våra förslag. Utgångspunkten var fyra olika områden: mobilt, socialt, desktop och lokalt. Desssa områden skulle även få en struktur i formen av produkt, tilläggstjänster, marknadsföring och varumärkesvärde (brand value). Och sen var det snabb redovisning av vad vi spånat fram på 25 minuter. Det var allt från kartor som visar dig den mest klimatsmarta vägen hem från jobbet, beroende på vad du behövde göra på vägen (handla etc) till vagnar att koppla på scootern som kan rymma dina barn samtidigt som de har videosamtal med sina mor- eller farföräldrar via skype.

I dag har det bland annat handlat om det närapå uttjatade ordet “gamification“. Elísabet Grétarsdóttir från Eve Online beskrev det som “Gamification is a way to give people motivation”. Jag tycker det här är superhäftigt, men inte främst ur aspekten hur vi ska skapa spel utan snarare hur det går att omsätta rent praktiskt i t ex ett e-handelsflöde.
“It’s about achieving something, not necessarily winning something”.

Hur går det att skapa en webbplats och en köpprocess som motiverar och för kunden konstant framåt, mot ett mål (din produkt) som får kunden att känna glädje, som att de uppnått något, snarare att de bara köpt en produkt och nu har lite mindre pengar på banken+ Jag skulle vilja testa att baka ihop gårdagens Extreme Makeover med Tomas Lunds citat om “Companies close to consumers are learning” och tanken på gamification. Vad skulle hända om vi satte oss ner med några kunder, några ambassadörer, några från ditt företag* och brainstormade kring produkten, webbplatsen, e-handelsplattformen och allt runtomkring utifrån Creunas lilla modell och hade i åtanke att dina kunder ska tycka det är kul och motiverande att handla?

* Receptionisten, produktutvecklaren, it-nissen? Men antagligen inte den eller de som sen ska omsätta allt rent praktiskt.