Hur bestämmer du vad din ämnesrad ska handla om?

Ibland kan jag tycka det är lite klurigt att förklara varför jag tror så benhårt på att det som står i ämnesraden ska vara huvudtema, alltså synas först och störst, i ditt nyhetsbrev. Ett sätt att visa varför det är så viktigt är att titta på klick-statstiken. Kan sätta en femma på att den länk som får mest klick är den som hör ihop med ämnesraden, vilket ju i sig inte är speciellt ologiskt eftersom prenumeranten med största sannolikhet öppnat ditt brev för att personen blev intresserad av det som stod i ämnesraden. Men det förutsätter också att det är tydligt vad som hör ihop med ämnesraden i brevet. Jag tänkte visa vad som händer när det inte är tydligt.

I veckan fick jag nyhetsbrev från Vagabond. Jag gillar Vagabond och deras ämnesrad “Varför skriver ni så mycket om Thailand?” gjorde att jag ville läsa svaret på frågan. Så jag öppnade brevet, som såg ut såhär, minus en stor reklambanner mitt i brevet samt deras sidfot:

Fint nyhetsbrev, men väldigt mycket innehåll. Och ingenstans hittar jag en rubrik eller länk som indikerar svaret på frågan som stod i ämnesraden. Så jag klickade mig vidare till deras Twitter (länk i sidfoten) eftersom jag faktiskt verkligen ville läsa varför de skriver så mycket om Thailand och därför tänkte fråga efter länk. Då ser jag att deras tweet från dagen innan verkar hänvisa till det jag letar efter:Så jag klickade på länken och hamnade här, på chefredaktörens ledare, med rubriken “Paus från Paradiset”. Och den rubriken kände jag ju igen! Mitt i nyhetsbrevet fanns ju nämligen den rubriken. 

Och när jag tittar igen så ser jag ju att det faktiskt står i brödtexten “Men, undrade han, varför skriver ni så mycket om Thailand?”.

Tycker ni att min omväg att hitta artikeln var lite bökig? Det var den. Majoriteten av de som öppnade nyhetsbrevet öppnade antagligen för att de ville veta svaret på frågan i ämnesraden. Majoriteten av de som öppnade ögnade med största sannolikhet bara igenom brevet utan att hitta rätt artikel. Kanske klickade de någon annanstans, kanske stängde de nyhetsbrevet utan att klicka sig vidare. Så, för att få ut mesta möjliga av ditt nyhetsbrev skulle jag göra såhär:

  1. Skriv ämnesraden efter ditt huvudtema
  2. Låt ditt huvudtema ligga överst/först i brevet
  3. Skriv en rubrik och länktext som tydligt för läsaren förknippas med ämnesraden
  4. Om du inte vill att det du skrivit i ämnesraden ska ta den största platsen i nyhetsbrevet – bestämt huvudtema först och skriv därefter ämnesraden utifrån det

När jag började producera mina nyhetsbrev utifrån det här systemet ökade både klickfrekvens och avslut/köp. Om du gör likadant kommer du antagligen även att märka att allt runtomkring, det innehåll som inte återspeglas i ämnesrad/huvudtema, inte kommer ge många klick eller köp – men mer om det en annan gång. Det viktiga är att du får bättre kontroll på vad dina kunder köper och när, och slipper prenumeranter som öppnar brevet men inte klickar sig vidare bara för att de inte hittar vad de letar efter.

  • Den där statusraden gav mig massor av huvudbry också. Tack för att du löste fallet, jag trodde bara de hade skrivit fel :)

    • Haha, det var så lite så!

  • ämnesraden alltså. Är nog lite facebookskadad

  • Gillar din blogg mer och mer! Rubriken i sammanhanget är ju otroligt viktig, och jag tycker att det var rätt kreativt av Vagabond – det öppnar denna nyfikenhet till att man letar, och därför minns varumärket bättre eftersom det kräver en liten ansträngning. Det visar ju samtidigt att de lyssnar och läser de mail de får från läsare, och använder det som feedback.

    Ungefär som när försvarsmakten skickade ut öppnade brev som var övertejpade, med ett brev innehållande ett a4-ark som berättade varför man bör värna om demokrati, folkets rättigheter och hur det fungerar på annat håll i världen. Det skapar en nyfikenhet, och precis som i det du skriver i inlägget om ämnesrad – kan man säga att detta var en slags symbolisk ämnesrad som Försvarsmakten använde sig av i sin rekryteringskampanj.

    Tack för intressant läsning och bra tips. Kul med människor inom branschen som ger en inblick i era erfarenheter, tankar och funderingar.

    • Tack Erik, vad kul att höra! Och tack för att du läser och kommenterar.

  • Pingback: 5 tips för att utveckla din e-postmarknadsföring | LOOA Sales & Marketing()

  • Pingback: 7 tips för att bli grym på nyhetsbrev | evelinaander.se()