När är bästa tiden att skicka ett nyhetsbrev?

Frågan om när ett nyhetsbrev ska skickas dyker upp lite här och där med jämna mellanrum. Vilken veckodag och vilken tid är egentligen bäst? Jag har själv gjort A/B tester med utskickstid på kvällen och på morgonen. Resultaten av de testerna var att det egentligen inte spelar någon roll. Öppningsgraden och aktivitetsgraden i brevet stiger lite snabbare på morgonen än kvällen, men slutresultatet är mer eller mindre samma. Samtidigt finns det vissa enkla knep som jag är ganska övertygad om ger bättre resultat i längden, utan att fokusera på exakta klockslag eller dagar.

  • Skicka brevet vid tidpunkter då många läser sin e-post, t ex på morgonen.
  • Skicka inte när generellt få människor läser, t ex vid midnatt eller lördag förmiddag.
  • Utgå från din egen statistik 1: När har du flest besökare på din webbplats? Skicka då!
  • Utgå från din egen statistik 2: När köper dina kunder din produkt? På fredagar? Under helgen? Före lunch? Den 25:e varje månad? Skicka när du vanligtvis har en försäljningstopp.
  • Testa! Gör A/B-tester och testa testa testa. Det är enda sättet du vet vad som fungerar för just dig. Även ett resultat utan skillnad är ett resultat.
Och på tal om när kunder handlar har Klarna satt ihop lite intressant statistik, klicka här för att se “När på dagen handlar kunderna”.
  • Väldigt bra tips! Vill särskilt trycka på punkterna om att utgå från sin egen statistik. Tisdag efter lunch passar många nyhetsbrev, men dina mottagare kanske är som mest alerta på söndagskvällar? Har fått enormt bra respons på utskick till föreningsaktiva på fredagskvällar och sett kraftfull trafik och försäljning efter utskick mitt på söndagar – i de fall där det är “rätt”.
    När man pratar om nyhetsbrev med människor som inte direkt jobbar med frågan, så kommer det här med “bästa tid att skicka” alltid upp. Det tråkiga, men “korrekta”, svaret är naturligtvis – det beror på.

    • Tack! Och ja, precis. Man måste ju testa sig fram, men innan man hunnit testa ordentligt är det ju vettigt att börja med att utgå från när det redan går bra – när har webbplatsen hög trafik och försäljning, och se om man kan förstärka det. Tror på att förstärka “positiva” beteenden hos kunder/prenumeranter/besökare än att försöka ändra deras beteenden.

      Och angående när frågan kommer upp – tror också det handlar om tidsbristen. Det är få som lägger många timmar på sin epostmarknadsföring, och därför är det lätt att leta efter svar som ska fixa biffen åt en. Det är inte en utskickstid som avgör om ditt nyhetsbrev blir lyckat, det är om innehållet är bra och paketerat på rätt sätt i brevet.

  • Det är alltid kul att få läsa den här typen av texter från folk som faktiskt arbetat med det de skriver om. Själv så upplever jag att jag får nyhetsbrev på de skummaste tiderna. Men modenyheter har visst en tendens att dimpa ner i inkorgen på fredagarna efter lunch.

    • Tack! Men det är ju precis så som Magnus skriver här ovanför – det beror ju helt på från fall till fall när det faktiskt är bäst. Resebranschen skickar till exempel väldigt ofta på torsdagar. Även om det generellt anses som en bra dag skickar alla då – man sticker inte ut. Så, testa. Som sagt.

  • Och har man ingen egen statistik kan det vara en fin generell regel att inom nästan all HR-forskning visar det sig att nästan allt sker innan onsdag eftermiddag. Sen sjunker all produktivitet/kreativitet. Som hållpunkt.

    • Åhå. Vad intressant, det visste inte jag!

  • Pingback: Den ideala frekvensen för att skicka nyhetsbrev | evelinaander.se()