Inspireras eller kopiera

När jag kollade mitt Facebook-flöde fick jag en déjà vu-känsla av resebyrån Tickets statusuppdatering.

Jag gissade på att jag sett en liknande uppdatering ganska nyligen, så jag kollade runt på några andra stora reseaktörers Facebooksidor. Hittade ganska snabbt Vings uppdatering från igår.

De är identiska. Ticket har uppenbarligen sett den enorma mängd likes och kommentarer som Ving fick och tyckte att det var en god idé att köra samma. Och det verkar ju fungera i syfte att få likes och kommentarer och på så sätt hamna högt upp i nyhetsflödet, i skrivande stund har de drygt 500 likes på en uppdatering som gjordes för en timme sedan. Nu har jag ingen aning om var Ving fick sin idé till sin statusuppdatering ifrån och det är ju trots allt bara en statusuppdatering – men den ordagranna kopieringen på Facebook mellan resebyråer är väldigt vanlig. Det är säkert vanligt i andra branscher också, men jag har själv störst koll på resebranschen. Jag kan tycka att det är så tråkigt, när det blir kopiering istället för att inspireras, lära och utveckla till något eget i stället. Även om det handlar om några ord i en statusuppdatering på Facebook.

  • Meh, hur svårt kan det vara att komma på en egen strategiskt smart uppdatering? Blir ju helt löjligt att ta efter ordagrant. Kul att de inte ens omformulerat.

    • De kanske helt enkelt bara gjorde ett test, men som du säger är det inte speciellt jobbigt att omformulera. Eller lägga till en bild. Eller något annat.

  • Att kopiera rakt av är bara pinsamt. Att sen posta det bara ett par timmar senare är också inte helt snyggt. Kunde i alla fall vänta en vecka eller två.

    • Ja, det blir nästan pinsamt. Jag har inget emot att inspireras/härmar med eget koncept direkt efter, men då ska det vara något annat än en identisk kopia.

  • Ungefär som alla “Avsluta meningen: Till helgen ska jag________” uppdateringar som kommer just nu :-(

    • Haha, ja den i olika varianter finns det ett överflöd av. En som så smått börjar mattas av är som tur är “Where am I?” med en bild från en destination. Alltid postad på fredagar.