Varför ska din ämnesrad vara kort?

Nyhetsbrevens ämnesrader är väldigt viktiga, kanske det enskilt allra viktigaste för ett nyhetsbrev. Jag tror aldrig att jag hört någon som inte håller med, och ändå är min uppfattning att ämnesraderna är det som får minst uppmärksamhet och tid vid produktionen. Vanligtvis vill man trycka in så mycket som möjligt för att få så många som möjligt att öppna brevet, vilket ger långa ämnesrader. Det här är väldigt enkelt att testa – skicka alltid nyhetsbreven till dig själv eller kollegor i olika mailklienter innan nyhetsbrevet går ut skarpt. Glöm inte att kolla i mobilen! Då ser du lätt som en plätt vad som syns och inte. Även om majoriteten av dina prenumeranter använder Outlook eller Gmail och ämnesraden ser finemang ut där så är det ett bra tips att alltid utgå från det som ser sämst ut . Det här är en skärmdump från min inbox just nu, inte en enda ämnesrad är kort nog för att jag ska kunna läsa hela.

Ämnesrader nyhetsbrevOptimalt är så klart om hela ämnesraden syns, men det är inte alltid så lätt att få till det. Om du inte lyckas, fokusera åtminstone på att det viktigaste visas allra först.